Sven 10! Nuwara Eliya - Ella

20 juli 2017 - Ella, Sri Lanka

Vandaag Sven 10 jaar !!!!
Vanmorgen een slinger in onze kamer opgehangen en cadeautjes gegeven ☺.

Nuwara Eliya.
Wat was het hier een aparte belevenis.  Het leek echt wel een ander land. Fris en vochtig.
De eerste avond daar hebben we heerlijk gegeten.  De kinderen hadden spaghetti.  Sven at wel 2 borden leeg en had de eigenaar direct weer voor zich gewonnen. Daarna een haartvuurtje nog aan lekker gaan slapen. Heerlijk om niet te baden in het zweet.

Dinsdag 18 juli nam de eigenaar ons na het ontbijt mee op een wandeling op de berg achter ons. Dit was echt heel leuk. Het was echt klimmen en klauteren hier en daar. Het was best stijl en we kwamen hoger dan 2000 meter. Hele mooie bossen en rotsformaties gezien. En Wasanthe en ik vonden beiden nog een "black lizard". Al met al best lang gewandeld en thuis eerst eventjes gechilled alvorens de berg naar beneden, naar de stad, af te dalen.
De stad bleek rommelig.  En wat viezig. Een paar mensen lagen gewoon op de straat of op de stoep te slapen.
Maar het was wel een leuke belevenis.  Met de Tuktuk zijn we vervolgens voor 300 roepie naar Lake Gregory gereden.  Daar gewandeld en een ritje met een speedboot gemaakt ☺. Met de tuktuk terug naar stad en op tijd een tentje gezocht om te eten. De volgende morgen zouden we namelijk vroeg op moeten omdat we een wandeling zouden gaan maken.
We gingen eten in een heel smutzig tentje. .. maar we kregen voor nop wel een hele lekkere hamburger.
Daarna terug naar boven gelopen en broodjes enz gekocht voor morgen en vroeg naar bed.

Woensdag 19 juli ging om 04.40 uur de wekker!
We hadden de tassen en kleren al klaar gelegd en konden dus snel naar beneden waar de driver al stond te wachten.  In het donker en in de kou en de mist ging het vervolgens bergaf, bergtop etc. Ergens hoog zagen we nog heel mooi de zon opkomen en we zagen 2 grote herten voor ons oversteken.
Kaartjes halen om het park binnen te mogen was een vage en koude bedoening en eenmaal op het parkeerterrein was het nog erg koud en mistig. Jassen aan! Nadat we even aan het lopen waren klaarde het steeds meer op en werd het warmer. Het werd een heel mooie wandeling met een schitterend variërend landschap.  Via de hoogvlakte liepen we de jungle in en daar zagen we een hele mooie waterval.  The Baker Falls. Later via jungle weer de vlakte op en na een poosje kwamen we bij een van de beroemdste look outs van Sr Lanka namelijk Worlds End. Vanaf daar een schitterend uitzicht bovenaan een 870 meter hoge stijle rotswand. Inmiddels liepen we lekker in tshirts want het was goed weer geworden. Na ruim 3,5 uur kwamen we moe maar voldaan terug bij de auto. Het was best een pittige wandeling zeker ook vanwege de hoogteverschillen en het feit dat de vlakte zelf op 2400 meter ligt. Terug in de auto vielen er dan ook wel wat oogjes dicht. Eenmaal thuis hebben we niks anders gedaan dan relaxen en spelletjes doen. En lunchen ☺.
O, Ilse Sven en ik zijn nog even het bos achter ons ingegaan omdat we dachten apen te horen. Avonds weer lekker gegeten en met de haard aan naar bed.

Donderdag 20 juli.
Lekker uitgeslapen en slinger opgehangen voor Svennie. En cadeaus gegeven. Daarna lekker ontbeten en een potje Karom gedaan.  Spullen inpakken en wachten op ons vervoer naar het station van Nanuoya voor weer een poging de trein te nemen. Deze rit staat bekend als 1 vd mooiste op de wereld dus we hadden al besloten dat we er hoe dan ook in zouden gaan. Wel of geen zitplaatsen en 1e, 2e, of 3e klasse. Eerst nog een hartelijk afscheid van Wasanthe. . Hij was bijna emotioneel dat we gingen.
Kort, mooi ritje naar het station waar ik weet zijn naam niet ons letterlijk tot op de stoep afzette. Met onze tassen naar de ticketbox waar ik 4 kaarten voor de 2e klas vroeg. En die kreeg ik ☺.
Geen zitplaatsen maar we hadden kaarten. Die 3 uur zouden we wel staan of op onze tassen zitten. Prijs: 370 roepie,  Nog geen 3 euro.....
Omdat de trein vertraagd was deden we nog een kaartspel op het drukke perron. Opeens was de trein er toch en was het gauw inpakken en tassen pakken. De 2e klasse

Stopte gelukkig bij ons in de buurt. Hup, tassen erin gooien en erin. Het bleek binnen veel minder chaotisch dan gedacht.  We konden onze grote tassen kwijt op bagage rekken en er bleken 2 zitplaatsen over. Voorin de coupe deelden ilse en Rianne er een en achterin Sven en ik. Maar het mooiste plekje was nog bij de open "deur". Daar met de voeten buiten boord terwijl de bergen en theeplantages aan ons voorbij trokken.
Wat ook super tof was was het contact met andere reizigers,  backpackers.  Zo heb ik een poos met een jongen uit San Diego en uit Londen gepraat.
De reis was echt schitterend en een van de hoogtepunten tot nu toe. We reden langs onbeschrijfelijk mooi bergen en dalen. Echt heel mooi.
Eenmaal in Ella een kleine domper. .... ons verblijf in Ella bleek namelijk niet in Ella te liggen . Het lag er stuk  buiten en wel zover dat we beter 2 haltes eerder hadden kunnen uitstappen. .. Gelukkig is hier altijd voor weinig vervoer te regelen en nu zitten we in de middle of nowhere in een heel mooi verblijf.  Met een heel zwembadje waar we gelijk in zijn gegaan.  Voor het gemak hebben we zojuist hier gegeten en voor Sven een ijsje besteld waar zijn kaarsjes in konden. Daarna nog even een spelletje Koehandel gedaan en nu allemaal op bed.

1. Dirk en Hannie:
    Hoi,hoi,

In een woord: Schitterend!
    Xxxx
  2. Anke en Theo:
    20 juli 2017
    Het is haast niet te geloven. Wat een bijzondere belevenissen.
  3. Ida en jan:
    20 juli 2017
    Wat een super verjaardag sven, die zul je nooit vergeten.wij hebben jouw verjaardag
    in ruurlo gevierd, zijn net terug 24.00 uur. Wat een verslag weer, het is echt genieten
    om het te lezen.genieten, liefs en tot wederhoren.
    p.s. De trein deed me denken aan Indonesië. Liefs mam en oma.
  4. Doreth:
    21 juli 2017
    Wat een uitgebreid verslag en wat leuk dat jullie zoveel contact hebben met de locals. Ook voor de kinderen een bijzondere ervaring. Super dat jullie het zo naar je zin hebben.
  5. Oom Al:
    21 juli 2017
    Wat een prachtige , spannende verhalen, jullie zijn echte avonturiers !!
    Als ik dat allemaal zo lees, dan denk ik, dat mijn volgende huwelijksreis ook die kant uit gaat. Blijf genieten, groetjes