Tangalle; strand en zeeschildpadden

29 juli 2017 - Maafushi, Maldiven

Dinsdag 25 juli hebben we na een heerlijk relaxed ontbijt lekker de hele dag op het strand doorgebracht.  Of beter gezegd in de golven. Heerlijk was het. Lekkere zon zee en strand.  Super mooie hoge golven. Rond 1630  terug naar ons huisje om aan te kleden. We gingen op tijd het stadje in om te eten omdat we later naar een strand gingen waar schildpadden nesten. Na heerlijk calamari te hebben gegeten waren we via een bar slecht weggetje rond 20.00 bij Rekawa beach. Daar hield een gids eerst een praatje en was het voor ons hopen dat er vanavond een schildpad het strand op zou komen. Tijdens het praatje werd hij al gebeld door de verkenners dat er 1 aan land kwam. In het donker met alleen een paar rode lampjes het strand op. Vrijwel direct stuitten we op een nest dat net uit was gekomen.  We zagen meerdere baby schildpadjex over het strand naar de zee kruipen ! Eentje liep zelfs nog over Sven zijn voet
Vervolgens liepen we in het duister verder over het strand. Kwamen we bij de schildpad die zojuist het strand op was gekomen om eieren te gaan leggen.  We zagen haar niet direct maar hoorden wel het graven. Blijkbaar beviel die plek niet goed want ze stopte en kwam plotseling richting ons lopen. Vlakbij ging ze toen weer aan een nieuwe kuil werken. Haar toen met rust gelaten en verder gelopen.  Daar was een ander groen zeeschildpad bezig haar eieren te  bedenken. Dit konden we van dichtbij goed zien.
We hebben vervolgens op een afstandje gewacht tot ze klaar was. Toen hebben we haar terug zien kruipen terug  naar zee. Met veel moeite want het beest was wel een meter groot en was moe van het graven en bedekken van het nest.!
Toen we terug liepen kwamen we weer langs het eerste schildpad. Zij was inmiddels begonnen met eieren leggen. Dit hebben we gewoon voor onze ogen gezien. Heel bijzonder. Moe en voldaan terug met de tuktuk. Ilse en Sven vielen zelfs in slaap!

Ps dit verhaaltje schrijf ik pas zaterdag 29 juli terwijl ik op een heel mooi wit strand, aan een lichtblauwe heldere zee, onder een palmboom op Maafusi Island op de Malediven zit ☺.

1. Ida en jan:
    29 juli 2017
    Moet je dat nou perse nog even inpeperen om o ver blauwe stranden te praten?

Hier zitten we in de regen. Wat geweldig die schildpadden, dat zullen jullie nooit
    vergeten. Lieve schatten geniet nog heel even dubbel van de laatste dage.
    voorzichtig en heel veel liefs. ? Ma
  2. Dirk en Hannie:
    29 juli 2017
    Geniet van de laatste dagen , ben benieuwd hoe Dubai is!!
    xx Hannie
  3. Anke en Theo:
    29 juli 2017
    Dit is wel een heel bijzondere belevenis; vergeet je nooit meer. Nu bijkomen op de Malediven.
  4. Ida en jan:
    29 juli 2017
    Een goede terugreis, en nog plezier in dubai.
    een goede vlucht, en gelukkig tot gauw. Xxxxxxxxxxxxxxliefs