7e verslag, San José

12 augustus 2014 - San José, Costa Rica

Zittende in een hotelkamer die werkelijk overal op de wereld had kunnen zijn, dit laatste reisverslag.

Op Ilse haar verjaardag reden we een lange rit, ruim 4,5 uur, van Monteverde naar Ojochal. De rit naar de wegvesperring op de berg van Monteverde hadden we goed ingeschat en na een kwartiertje wachten, genietend van het uitzicht en de zon, mochten we erdoor. Er volgde een mooie en relaxte rit en op enig moment reden we over een brug. Nu barst dit land van de bruggen, groot en klein, want het zit barstensvol met rivertjes. Maar deze was anders, er stonden namelijk allemaal mensen op de weg over de railing nssr beneden te kijken. Tijdens het rijden zagen we al waarom; grote krokodillen lagen dasr op de oever en jn het water. Wij zijn natuurlijk ook even gestopt om te kijken. Erg mooi en indrukwekkend.  We telden er zo'n 35.

Bij ons veblijf werden we welkom geheten door een Nederlands echtpaar die daar de eigenaar waren. We hadden ze al per mail ingeseind dat Ilse jarig was en ons hutje was versierd met slingers en ballonnen. Avonds mocht ze nog kiezen wat te eten en omdat er een Italiaan in de buurt zat werd dat natuurlijk pizza. Zo was ze toch nog echt jarig.

Ons hutje was erg leuk en lag in een hele mooi tropische tuin. Het complexje lag zowieso helemaal in de jungle dus dat was top. De volgende dag hebben we gerelaxed bij het zwembad en op het (alweer) zeer mooie strand dat op 10 minuutjes rijden lag. We hadden die dag trouwens ook nog even autopech. Op het moment dat een tropische storbui neerdaalde wilde de suto niet starten. Lege accu. Klep open en met een local getracht met startkabels te starten. Bleek dat een van de aansluitingen van de accu gewoon heel erg vies was.  Die gast had gelukkig gereedschap bij zich en had er verstand van dus in de stromende regen de boel losgedraaid en schoongemaakt. Echt mazzel met die gast want we stonden op een zandweg naar een niet begaanbaar strand.

De volgende dag zijn we met een bootje de zee opgegaan om walvissen te spotten.  Na met veel moeite op zee te zijn gekomen door de branding was het al snel bingo. We zagen een moeder Bultrug met een kalf. Zo mooi! We hebben ze goed kunnen bekijken. Later zagen we nog een hele grote zeeschildpad en hebben we nog gezwommen en gesnorkeld. Het was heel mooi weer en al met al een hele mooie ochtend.

Gisteren, zondag 10 augustus,  dachten we eerst om helemaal niks te gaan doen. Echter wilden we toch nog afscheid nemen van de jungle.  Dus na een ochtend lekker in en rond het zwembad zijn we richting zuiden gereden om daar vsnuit Sierpe een boottocht door de mangroven te doen. Over de Rio Sierpe. We waren alleen met ons gezin en al snel stond Sven als stuurman aan het roer. We zagen krokodillen, eenkaaiman een slang ( Boa) en vele mooie vogels.  En, een van de vele hoogtepunten van onze reis;de doodshoofdaapjes! Dat is de 4e apensoort in Costa Rica en de enige die we nog  niet hadden gezien. Daarnaast was het de wens van Ilse en Sven om deze te zien dus de dag was geslaagd! Daarnaast nog heerlijk gegeten in een restaurantje langs de rvier waarbij onze gids nu onze ober was. Daarna in het pikkedonker terug naar huis.

Vanmorgen zijn we rustig opgestaan en heerlijk van het mooie weer genoten bij t zwembad. Daarna volgde een langere rit dan verwacht naar San José. Inmiddels hebben we gezwommen, terwijl ik de huurauto terugbracht, gegeten en slapen de kids. Rianne is met de koffers bezig en ik zit dit te typen. Morgen, dinsdag 12 augustus 2014 om 5.30 op om op woensdag 13 augustus 2014 rond 13.00 te landen in Duitsland. Dinsdag de 12e zal voor ons dus niet bestaan...

Dit was het laatste verslag vanuit een werkelijk prachtig Costa Rica. Tot gauw, Adios....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fien:
    12 augustus 2014
    Goede reis weer naar huis.
  2. Ida en jan:
    12 augustus 2014
    Een goeie reis,en een veilge thuiskomst van dit prachtige avontuur.
    Liefs ma en jan.
    Aan alles komt helaas een eind.......xxxxxxxx
  3. René:
    13 augustus 2014
    Hi Koen, Rianne, Ilse&Sven. Kreeg afgelopen week de site van Ida door. Heb alle verslagen en foto's bekeken. Ziet er echt top uit. Jullie hebben volgens mij een super vakantie gehad! Het mooist vond ik de app foto die ik van Koen kreeg vanuit Dallas;-))))). Goede terugreis en ik zie jullie snel weer om alle verhalen te horen. Groetjes René