6e verslag, Ojochal

10 augustus 2014 - Ojochal, Costa Rica

Vanuit ons laatste hutje voor we retour gaan naar san José dit verslag uit Ojochal, aan de zuidwest kust  van Costa Rica. Intussen hebben we hier al 1 nacht geslapen en ook al nog 2 nachten in Monteverde (binnenland) achter de rug.

Playa Santa Teresa was werkelijk geweldig. Het weer was geslukkig opgeklaard en we zijn meg elkaar zowel 's-morgens als smiddags wezen surfen. De golven waren nog wat pittiger dan de dag ervoor. Hierdoor ging het iets minder lekker. Zeker voor de kinderen was het wat te ruig. Maar lekker in de warme golven springen was net zo leuk. De ochtend van vertrek wilden we op tijd vertrekken want we moesten een pont aan de andere zijde van het schiereiland halen. Als we die zouden missen zouden we 2 uur moeten wachten op een volgende. (Hierna had ik nog een heel verhaal getypt maar helaas viel het internet weer uit. Nu, een dag later, een herkansing) Op de dag van vertrek nog een tijdig ontbijt op onze veranda waarbij we ook nog afscheid konden nemen van een van onze wekkers. Een van de brulapen kwam namelijk gedag zeggen door heel laag, boven ons in een palmboom te gaan zitten. We konden elkaar even goed bekijken voordat we weg gingen. Vervolgens ging het op weg richting de pont. Na 1,5 uur over voornamelijk kuilen en gaten waren we op tijd en konden we mee. Het was zeer mooi weer en er volgde een hele mooie overtocht van ruim een uur naar Punterenas. Daar aangekomen gelijk de weg op richting Monteverde.

MONTEVERDE

Monteverde is een beschermd natuurgebied en is een nevelwoud in berg gebied. Het is hier vaak koud en nat en moeilijk te bereiken. Toen wij er naartoe reden was het echter heet en gortdroog. De weg was erg stoffig want ook hier geen asfalt. Plots stonden we halverwege de berg stil voor een wegversperring. Mensen zaten en lagen rustig In de berm te wachten tot we er door zouden mogen. Van een lokale taxi chauffeur begreep ik dat dit normaal was en dat dit elke dag zo was. De weg bleek over 10 minuten weer open te gaan voorslechts 20 minuten. Daarna zou die weer 2,5 uur dicnt zijn. Hadden we dus nog geluk mrt ons kleine halfuur wachten.  Maar gored, toen we er door mochten waren we er na 30 minuten. Na inchecken besloten we ons direct op te geven voor een "nighttour'. Om1800 gingen we vervolgens in het donker en gewapend met zaklampen het bos in. We zagen een Tarantula,  2 Toekans, veel vogels, een zeldzame Quatzal en, tot vreugde van Sven, 2 mooie groene boomslangen. We gingen moe maar voldaan naar bed. De volgende ochtend weer lopen.  Dit keer over de hangbruggen in het woud. Erg mooi en we zagen heel mooi een neusbeer die nu mooi bij ons op de foto staat. Na de wandeling gingen we lekker zwemmen en bubbelen in een nabij gelegen hotel. Erg relaxed. Savonds bij de keuken een verassing voor Ilse haar verjaardag geregeld. Bij hrt ontbijt zou men voor iets extra's zorgen. Daarna bij de receptie achterhaald op welke tijden de weg open zou zijn. Weer lekker op tijd naar bed en een slinger opgehangen voor Ilse.

ILSE 10 JAAR

Volgende ochtend vroeg op en gezongen voor Ilse en cadeautje s gegeven.  Daarna vlug naar het ontbijt omdat we om 9 uur wel in de auto moesten zitten ivm de weg. Ilse kreeg hele mooie crêpes met aardbeien bij het ontbijt. Wat was ze verrast!

Vervolgens volgde een dagje in de auto naar onze laatste plek in de wildernis.....

Vervolg in verslag 7.. Adios en tot gauw inmiddels. ..

1. Dirk en Hannie:
    10 augustus 2014
    Prachtige foto's en mooi verhaal.. ..het ziet er zo geweldig uit..
    nog maar 3 dagen te gaan.....
    xxxx Dirk en Hannie
  2. Anke en Theo:
    10 augustus 2014
    Wat maken jullie toch een fantastische reis !
    Kun je geen Brulaap meebrengen ?
    Pa en Anke
  3. Ida en jan:
    10 augustus 2014
    Wat een avontuur.geweldig om nooit meer te vergeten
    Nog drie dagen volop genieten.liefs ma en jan.
  4. Doreth:
    11 augustus 2014
    Na jullie reisverslagen en foto's hebben wij een nieuwe bestemming op ons verlanglijstje staan ;-). Wat zal het moeilijk zijn om straks afscheid te moeten nemen van die fantastische omgeving.
    Dikke x en alvast een hele goede terugreis!