Maafushi-Dubai-Dusseldorf-Houten

4 augustus 2017 - Houten, Nederland

Zaterdag 29 juli

werden we dus wakker in onze kleine bed, maar op de Malediven.

Eerst rustig lekker ontbijten en daarna de zwembroeken aan en op naar het strand. Het strand is hier overal dichtbij want het eiland is 200 meter breed. Maar omdat het hier Islamitisch is mag je niet overal in bikini. Ons hotel zat gelukkig bij het bikini strand en na 3 minuten lopen kwamen we op een paradijselijk strand, met wit zand, palmbomen en een heldere, blauwe, warme zee. Het water was heerlijk en we hebben hier fijn gelegen en gezwommen. Ilse had al snel een favoriet plekje in een palmboom waar ze lekker in kon klimmen .We hebben in een kleine cafeetje gelunched en zijn toen even naar het zwembadje van ons hotel gegaan. Eenvoudig maar fijn. Wel wilden echter nog wat beleven en daarom zijn we met elkaar op een “banaan” achter een jet ski gegaan. Wat een pret hadden we. Ilse viel er als eerste af. Schitterend om dat stralende kleine kopje te zien in die grote oceaan. In het vervolg gingen we allemaal nog een paar keer om. Wat hebben we gelachen.

Inmiddels was het 17.30 en tijd om echt even uit de zon te gaan en klaar te maken voor het eten. Toen we naar het restaurantje wilden lopen bleek het knalhard te regenen! Gelukkig duurde dit maar even waarna we lekker konden eten. Ook hebben we toen een “snorkeluitje” geregeld bij een ander hotel. Lekker op tijd naar bed weer.

Zondag 30 juli verzamelden we ons, na het ontbijt, om 09.15 bij het hotelletje verderop. Hier flippers en snorkelspullen passen en met een groep van ongeveer 15 mensen naar de boot. Goed ingesmeerd en shirtjes aan tegen het verbranden! Na ongeveer 20 minuten kwamen we bij ons eerste snorkelpunt. Bayadoo Reef. Hier zagen we hele mooie vissen, mooi koraal en Ilse en Rianne zagen zelfs een zeeschildpad.

Ook mochten we hier nog even lekker van het dak van de boot in het heerlijke water springen. Leuk!

Het volgende punt was “Turtle Reef”. Ook hier weer veel mooie vissen en……3 grote schildpadden, waarvan 1 hele grote! Ilse en Sven waren juist even terug op de boot om uit te rusten maar sprongen er gelukkig op tijd in om dit te zien. Geweldig!

Terug op de boot hadden we een eenvoudige lunch in de vorm van “fried rice” in een kartonnen bakje. Eenvoudig maar lekker!. En daarna……….gingen we voor anker bij een kleine zandbak. Dit was ook echt heel prachtig om te zien. Echt van de foto met overal om ons heen wit, fijn zand en blauwe zee. Hier heerlijk even rond gehangen voordat we naar het laatste rif gingen. Dit punt was niet voor een eiland maar midden op zee. Hier konden we heel mooi de overgang van de donkerblauwe diepte naar het rif zien. Wel spannend om hier zo te zwemmen met Ilse en Sven. Zeker Sven had de neiging om zelf op ontdekkingstocht te gaan. We hadden hem toch liever een beetje in de buurt zo midden in de Indische Oceaan….

Moe, maar voldaan gingen we weer terug naar Maafushi. O ja, we zagen onderweg ook nog Dolfijnen . Terug lekker op de zonnedak van de boot.

’s-Avonds heerlijk buffet gegeten.  Sven had hier weer eens de aandacht van de locals door als een malle Mama Mia mee te playbacken en op het “terras” (lees: zand)  te dansen. Hij werd voor de zoveelste keer gefilmd en we vragen ons af hoe vaak hij ergens op internet staat na deze vakantie.

Ik heb ’s-avonds nog even gepooled met een Israelier en een Maldivier (hoe noem je dat?) en daarna weer lekker slapen.

Maandag 31 juli 2017. Departure Day ☹.

Vandaag weer een “vertrekdag”. Eerst rustig ontbijten en daarna rustig de spullen pakken. We vliegen pas vanavond om 23.00 uur en hebbe gisteravond geregeld dat we om 19.00 met de speedboat naar Male Airport worden gebracht en de spullen kunnen we hier bij de receptie neerzetten. Dus hebben nog de hele dag hier op Maafushi. Dat werd dus zon, zee en strand en aan het einde van de dag even schoonspoelen in het zwembad. Sven had gisteren tijdens de snorkeltrip dikke vrienden gemaakt met de mannen van dat hotel en daarom vroegen we hem om te kijken of hij bij dat hotel voor vandaag snorkelspullen kon ritselen. Dus daar liep onze blonde eilandbewoner weer. Even later kwam hij terug met duikbrillen en snorkels. Hij had het weer geregeld. Fijn, konden we nog even lekker snorkelen boven het rif bij ons eigen strandje. Mooie vissen gezien. We spraken nog een andere jongen die zelfs hier een Manta zag! Die hebben wij helaas gemist, maar toch een lekker dagje gehad. Lekker laat gelunched en daarna gechilled bij het zwembad en nog een hele mooie zonsondergang op het strand genoten. Toen aankleden en om 19.00 naar de speedboat. Sven was ondertussen nog even naar het andere hotel gelopen om daar gedag te zeggen tegen die mannen en ook het afscheid van onze eigen hotelmannen was weer erg hartelijk. In het donker (helaas) vervolgens weer als een jekko over zee naar het vliegveld. Best wat golfslag waardoor af en toe het gas eraf ging wat het best spannend maakte. Maar wat leuk om door een boot bij het vliegveld te worden afgezet . Burger King gegeten en hup, op naar Dubai….

Dubai.

Dinsdag 1 augustus 2017 landden we om 02:00 uur in Dubai.

We waren door een Singalees die in Dubai werkte al gewaarschuwd dat dit geen goede tijd was om Dubai te bezoeken vanwege de hitte. Toen we uit het vliegveld kwamen begrepen we wat hij bedoelde. We hebben inmiddels veel gereisd en veel warmte ervaren, maar dit was echt andere koek. Het was midden in de nacht maar het leek wel of we voor een geopende oven stonden die net aan het gestaan. Het was echt bar. Gelukkig konden we snel een airco busje van ons hotelletje in die na ongeveer 10 minuten al aan kwam rijden. In het busje kregen we lekker een flesje water. Sven kreeg er 3 want die had direct weer contact met de “regelaar”. Dat blijft wel een van de opvallendste zaken van deze vakantie; zijn contact met de mensen. Echt heel leuk. En handig ook want die flesjes kwamen de volgende dag goed van pas, want Dubai bleek iets minder goedkoop dan Sri Lanka…..

Rond 03.00 uur konden we op onze bedjes liggen en om 08.00 stonden we weer op. Douchen, aankleden, een donut bij de koffiehoek en met de taxi naar de stad. We hadden onze tassen laten doorlabelen naar Düsseldorf dus hadden lekker alleen onze kleine rugzakjes. Slim en praktisch.

In de taxi leuk gebabbeld met de uit Bangladesh afkomstige chauffeur. Veel gehoord over hoe het er in Dubai aan toegaat… Hij stopte nog ergens waar we goed zicht op de Burj Khalifa hadden en toen konden we weer even voelen hoe heet het was. Onvoorstelbaar om te zien dat er veel mensen in de bouw aan het werk waren. Hij zette ons af bij Dubai Mall en zo waren we snel weer overdekt en in de airco. Vervolgens zoeken waar we de toren in konden; de mensen bleken gelukkig erg behulpzaam en spraken goed Engels.  Ingang gevonden, kaartjes gehaald en met de supersnelle lift naar de 124e verdieping, 453 meter hoogte. De lift ging heel snel maar je merkte er niks van, behalve het feit dat we onze oren voelden. Boven fantastische uitzichten over de stad genoten. Na even rond te hebben gelopen (ook nog op de 125e) weer naar beneden en Dubai Mall in. Papa, mogen we een ijsje. Ja hoor, toe maar, vakantie bijna voorbij dus goed……….12 dollar! Per ijsje! Oeps! Geen Sri Lanka meer….. Verder alleen nog maar gekeken dus. Hele mooie winkels, maar alleen leuk als je echt geld te besteden hebt! Via het winkelcentrum en loopbanden, helemaal overdekt naar de metro en naar het vliegveld.

Nooit meer buitenlucht gevoeld tot we in Düsseldorf. Na een goede vlucht, maar een bokkige landing, naar buiten liepen. De “kou” in op onze slippertjes. Nee, dat viel wel mee. Het was droog en best lekker weer. Met de skytrain naar onze auto die er nog lekker stond en nog in het licht Duitsland uitgereden. Pas in Nederland werd het donker en we waren rond 22.30 thuis.

Heerlijk geslapen in onze eigen bedjes.

THUIS

Inmiddels zijn we dus al thuis. De reis was fantastisch! Zoveel meegemaakt en leuke mensen ontmoet! Het was weer geweldig om dit met elkaar te kunnen beleven. Weer een ervaring om nooit meer te vergeten.

Leuk om te horen dat jullie deze verslagen leuk vonden om te lezen!

Nu bijkomen en dan;….langzaam maar zeker plannen gaan maken voor een volgend avontuur………

1. Dirk en Hannie:
    5 augustus 2017
    Mooi verslag van de laatste etappe. Prachtig einde van een mooie vakantie. Dank ook voor de mooie beelden en tot de volgende keer!?
  2. Ida en jan:
    5 augustus 2017
    Inmiddels jullie gelukkig weer veilig en wel gezien, en nogmaals erg genoten van de
    verslagen. Nu op naar zondag tot dan.
    Liefs ma en oma