Ella-Uda walawe-Tangalle

25 juli 2017 - Tangalle, Sri Lanka

Zo, dat waren een paar drukke dagen met en geen Wi-Fi en sowieso geen tijd om iets te schrijven...
Zal proberen het summier te houden.

Zaterdag ochtend kwamen we na het ontbijt leuk in gesprek met een Zwitserse familie. Dat ontbijt was trouwens een belevenis op zich...   Met ons 4 tjes op een groot balkon, in de zon, met vers fruit en een schitterend uitzicht over het dal. Na even gekletst te hebben bleken zij voor die dag hetzelfde plan te hebben als wij, namelijk een wandeling maken naar Ella Rock. We besloten samen te gaan. De eigenaar van ons verblijf zette ons af bij het begin punt en wat volgde was een stevige gezellige wandeling die naar enkele fantastische uitzicht punten leidde. Op een van die punten bleek ook nog een heel mooi Budha b Looeeld in een uitsparing van een rotswand te staan. Heel mooi. Toen we na zo'n 2,5 a 3 uur bij het begin punt waren bleek o ns vervoer op een uur afstand te zitten....We besloten om dan ook het laatste stuk naar het hotel maar te lopen. Vrijwel direct was er zo'n "straattentje" waar we even wat drinken wilden kopen. Ze hadden geen water en niks kouds maar wel flessen warme frisdrank. We trokken gelijk veel bekijks en werden door de eigenaar uitgenodigd om op het "terras" achter zijn winkel te zitten.  Dit was echt heel klein en eigenlijk niet te omschrijven.  Hij gaf ons vervolgens een bord vol samosa achtige hapjes.  Zo aardig.
Toen we later verder liepen was het nog hopen op een tuktuk want het was al een lange wandeling in de hitte. Toen er een langs kwam zei de chauffeur dat we er alle 8 wel in mochten. ..Met ons 4en is het ieder keer al proppen.! We besloten dat de kinderen sowieso mee gingen  (die andere waren bijna 14 en 16) en Rianne en ik gingen ook mee. Rianne  voorin naast de chauffeur.  Zo gingen we door de bergen.  Langs diepe dalen waar Rianne dan letterlijk in keek. Echt iets voor haar ☺.
Eenmaal bij ons verblijf even wachten op de andere ouders en daarna met zn allen in auto naar een riviertje. De 4 kinderen in de achterbak. Bij het riviertje bleken we nog een pittige afdaling te moeten nemen maar dat bleek de moeite waard.  We kwamen bij een heel mooie "natural swimming hole". Verder waren er alleen 4 locals.  Die jongens waren daar ook aan het wassen.  Wij hebben heerlijk even gezwommen en van de rotsen gesprongen. Thuis nog even in het mini zwembadje en daarna weer heerlijk eten. Rice & Curry... lekker!
Voor het slapen nog een nieuw kaartspelletje van de Zwitsers geleerd.  Was gezellig.

Zondag.
Uda-Walawe
Rustig ontbeten en gedag gezegd tegen de Zwitsers en een Ozzie stel. Nog even in de geïmproviseerde boomhut geklommen war nog een hele toer was, en daarna ook wij op pad. De man van de eigenaresse bracht ons weg. Toen we de bergen uit reden kwamen we weer in een heel ander landschap.  En een ander klimaat.  Warm! Droog! Onderweg reden we langs het National Park van Uda-walawe en zagen we al een olifant.  Het was weer even zoeken naar ons verblijf. We sliepen hier in tenten echt in de jungle. Om er te komen moesten we een riviertje oversteken over een omgevallen boom die als brug fungeerde. Wat een avontuur.  We hadden 2 tenten met daarin een bed met klamboe. En een ventilator want het was hier ook weer echt bloedheet. Opeens klonk er keihard geschreeuw. Wij waren de enge gaten en het bleek Sven te zijn.  Hij was echt in paniek.  Wat bleek;  hij ontdekte een reusachtige spin op bij hem een Rianne op het balkon. Hij schreeuwde zo hard dat de eigenaar er aan kwam.  Hij haalde het beest en al haar eitjes weg met een grote stok.
Toen we daarna naar het riviertje liepen om pootje te baden zagen we heel veel apen op de rots verderop.  We zagen er zelfs een zwemmen! Ook zagen we een grote Adelaar in de boom vlak boven ons.
Om 1730 bracht de eigenaar ons naar een nabije olifanten weeshuis. Ze kregen om 1800 melk en dat mochten we zien. De olifantjes hier worden echt klaargestoomd voor een terugkeer in de natuur.  We mochten dan ook niet dichtbij. Goede zaak! Op de terugweg trakteerde hij ons nog op verse King Cocosnut bij een straat tentje van een vriend van hem. Lekker. En leuk. Terug bij de tent liep ik nog even naar het riviertje om te kijken of ik nog iets boeiends zo zien.  Ik wilde een mooie ijsvogel op de foto zetten toen ik geritsel achter mij hoorde...Een grote dikke zwart gele watervaraan. Meer dan een meter lang. Gauw de rest geroepen en Ilse en Sven zagen hem nog. Avonds weer heerlijke Rice curry gegeten en daarna vroeg naar bed voor weer een safari.

Maandag.
05.10 de wekker....aankleden. Voordat we vertrokken kregen we nog thee,muffins en banaantje. Daarna in de jeep naar het park. Het park bleek groot, ruig, dor en droog. Echt ongerepte wildernis.  We zagen dan ook minder dan in Kaudalla maar toch was het mooier en natuurlijker. We zagen buffels, olifanten en krokodillen. En, supergaaf,  een paar reusachtige neushoornvogels. Tegen het einde zagen we nog 4 olifanten vlakbij. Ze stonden en lagen onder een boom te schuilen tegen de hitte van de zon.
Pas rond 11 waren we thuis om te ontbijten.  Toen spullen pakken en weer verder. Ilse en Sven mochten met een soort katroll voor de bagage over de rivier.  Leuk ☺.

Toch weer een taxi geregeld.  Hele aardige vent die in zijn taxi knalhard muziek video's draaide. Ze houden wel heel erg van herrie in dit land. Hij trakteerde ons nog op verse maïs kolven bij een straattentje.
Na zo'n 1,5 uur waren we in Tangalle.  Toen wederom zoeken naar ons nieuwe verblijf.  We dachten dat ons verblijf echt aan het strand  zou liggen maar dat bleek niet het geval. Het blijkt 1  canada te  te zijn in de tuin van een gezin. We werden ontvangen door een hele aardige vrouw. Omdat de cabana nog niet klaar was nam ze ons  mee naar hun restaurantje. Ze bleken  namelijk een tentje aan het strand te runnen. Bij het strand aangekomen waren we heel blij verrast. Wat mooi! Een klein paradijsje!  Wit zand, zon,  palmbomen en een prachtige zee met heerlijke golven. Na ons welkomstdrankje dus snel de zwemspullen aan en de rest van de dag heerlijk in de zee gespeeld. Lekker met een bodyboard en gewoon Lekker in de golven springen.  Het was echt weer genieten ☺.

Het is trouwens erg leuk om jullie reacties op dit blog te lezen ☺

1. Ida en jan:
    26 juli 2017
    Wat ben ik jaloers op jullie .wat zien en doen jullie veel.

Iets om nooit te vergeten, gelukkig zijn er foto's genoeg hoop ik.
    wat een paradijs. Jongens geniet verder, en ik hoop wel dat er nog een paar dagen komen
    om uit te rusten. Veel liefs, dikke kus ma .
  2. Dirk en Hannie:
    26 juli 2017
    Koen, je verhaal is zo grappig, zou de baan van Floortje niets zijn voor jou en je gezin?
    Sri Lanka is nog veel mooier dan ik mij voorstelde, geweldig.
    Geniet van de laatste dagen, kus Hannie
    Mooie avonturen beleven jullie! Krijg ook wel trek in zo'n lekkere curry.
    Veel mooie dagen nog met elkaar. Ben straks benieuwd naar alle foto's. Greetz Dirk
  3. Dirk en Hannie:
    26 juli 2017
    o ja, hebben jullie de schildpadden nog gezien?
  4. Anke en Theo:
    26 juli 2017
    Het is ongelovelijk wat jullie meemaken. We zijn heel benieuwd naar de fotos en de verhalen.
    En dan het weer ! Wat zullen jullie dat straks missen !
  5. Doreth:
    27 juli 2017
    Jeetje het houdt maar niet op al die mooie dingen die jullie beleven. Het voelt alsof jullie al heel lang weg zijn, jullie hebben al zoveel beleefd. Hopelijk heb je alles goed vastgelegd want het is zo intensief dat je soms alweer dingen vergeet. Gelukkig hebben jullie straks nog wat ontspanningsdagen waarin je nog even kunt nagenieten. Het zal straks echt weer afkicken zijn van het heerlijke buitenleven en dat ongecompliceerde gedoe waar kinderen nog gewoon in de achterbak mogen zitten. Waar en wanneer is het hier zo misgegaan??? ;-)