2017 S.L. Sigiriya-Kandy-Nuwara-Eliya

17 juli 2017 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Na maandag 17 juli 2017 omstreeks 1400 uur en we zitten opeens in een heel ander gebied. Het lijkt wel een ander land. Zojuist zijn we door de heuvels en theeplantages van Kandy naar Nuwara Eliya gereden. Het is een stuk frisser. We hebben opeens allemaal lange mouwen aan.

Vrijdag zijn we op Jeepsafari geweest in Kaudula National Park. We werden bij onze homestay opgehaald door een gare jeep waar we met ons 4en achterin konden zitten. Geen gordels en natuurlijk weer een chauffeur die Max Verstappen dacht te zijn. Ben niet vaak bang geweest maar ik was blij dat we bij het park waren.
In het park zagen we al snel 2 krokodillen en een Adelaar.  En we zagen een Olifant voor ons de weg oversteken.....Maar even later na wat bochten en kuilen kwamen we bij een vlakte aan waar we 10 tallen Olifanten zagen. Ze waren op weg naar het meer om te drinken en badderen.  Heel mooi om te zien. Er waren ook veel baby olifantjes.   Het grote mannetje van de kudde liet zijn irritatie nog een keer blijken omdat hij werd gehinderd door een jeep. En terecht want een groot minpunt vonden wij ook de hoeveelheid jeeps in het park. Maar ondanks dat was het super om zovele olifanten in het wild te zien.
Toen we terug gingen werd het al donker en was de rit nog enger.  Fijn om thuis weer lekkere Rice and curry met een koud drankje te kunnen genieten. Tijdens eten nieuwe mensen ontmoet.  Franssen met 2 kleine kinderen.  Gezellige avond gehad.  Zeker ilse en Sven die dikke vrienden maakten met de kinderen van de homestay. Mooi om te zien dat ze zo ook leuk konden spelen en elkaar konden begrijpen zonder elkaar te kunnen verstaan. Ze deden oa lummelen en verstoppertje. Ook gewoon in de woning van die mensen.

Zaterdag zijn we vroeg vertrokken naar de oude ruïnes van Polonaruwa. Met ons 4en in "grote" tuktuk. Ruim 1,5 uur lang. To fietsen gehuurd en door de werkelijke bloedhittte langs de oude Boeddhistische tempels gefietst.  Erg mooi en erg heet. Hele mooie dingen gezien. Ook weer heel veel apen. Ook onderweg. Er zitten hier echt overal apen ☺. Die ga ik in de verslagen niet meer noemen....

Rond 1400 waren we weer terug en hebben de kinderen weer heerlijk met de locale kindjes gespeeld.
Het meisje van ilse haar leeftijd vroeg aan haar of ze naar de nabij gelegen tempel wilde lopen. Sven en het  jongetje en ik gingen ook mee. Wat een leuk avontuurtje werd dat!
We passeerden een riviertje waar vrouwen de was aan het doen waren en liepen over een verlaten zandweggetje naar niks... Toen opeens een hoge steile rotswand voor ons opdoemde. Daarboven stond de Budistische tempel die we iedere dag hoorden. Via een steile rotstrap klommen we naar boven. Daar bleken we een geweldig mooi uitzicht op o.a. Lions Rock te hebben en op bergen in verte en het dal onder ons. Heel mooi. Het meisje plukte daar nog een mooie witte bloem voor in ilse haar haar. Bij de tempel, die lekker aan het jammeren was, zagen we nog in oranje gewaad gehulde monniken. Het was weer een top ervaring.
Ook nu weer een gezellige avond met lekker eten en spelende kinderen. We kregen van onze gastheer  nog kokosrum en deden met hem en wat vrienden een bekend Aziatisch bordspel wat wij in ieder geval niet kenden. Kortom een hele leuke laatste avond.

Na weer een heel hartelijk afscheid zijn we  zondag 16 juli vervolgens met de taxi, bestuurd door onze gastheer,  naar Kandy gebracht.  Hij reed gelukkig enigszins normaal.  We stopten nog in Dambulz om daar de Golden Tempel te bekijken. Alleen even van buiten want omdat we maar 1 dag in Kandy hadden wilden we daar zsm zijn. Na toch ruim 3 uur en even zoeken kwamen we daar bij ons mooie  verblijf aan. Hier hadden we gelukkig ook een zwembadje dus eerst een poosje lekker gezwommen. Daarna met een taxi de stad in. Daar eerst naar een traditionele dansvoorstelling geweest. Vervolgens langs het grote meer naar de bekende Budistische tempel The Tempel of the Tooth gelopen. Wat een herrie was het daarbinnen.  Een continue geschal van hoorns en harde trommels. Echt herrie. Het was er erg druk en veel Budistische mensen brachten er offers in de vorm van bloemen en geschenken.  Wij brachten een offer in de vorm van de hitte en herrie ondergaan.
Erg mooi en veel prachtige Budha beelden. In de avond lekker gegeten en met de taxi terug.

Vanmorgen na het ontbijt eerst naar het station om in navolging van gisteren te proberen om kaarten voor de trein naar Nuwara Eliya te kopen. Helaas weer niet gelukt. Dus gedwongen met de taxi door, op de bergen in van centraal Sri Lanka.  Inmiddels brand het haardvuur in onze kamer en dragen we lange kleding. Net nog even een wandeling door de jungle naar een waterval gemaakt maar besloten om straks hier te eten.  De man is nu (inmiddels 1845) naar de stad om boodschappen te doen. Vanavond dus weer een home kooked diner ☺. Dat wordt vast weer genieten. ..

1. Ida en jan:
    17 juli 2017
    Wat een fantastisch avontuur, geweldig die olifanten. Alleen die dodemansritten
    vind ik minder. Enig om te lezen wat jullie allemaal beleven, wij wachten het
    volgende weer in spanning af. Heel veel plezier en veel liefs van ma en jan.
  2. Anke en Theo:
    Wat een avonturen.
    We zijn toch wel een beetle jaloers
  3. Dirk en Hannie:
    17 juli 2017
    Fijn om te lezen dat elke dag weer een mooie belevenis is. Aardige mensen en veel van hun cultuur van dichtbij meemaken. Leuk dat Ilse en Sven ook iedere keer weer contact kunnen maken met leeftijdgenootjes. Dat het daar ook koud kan zijn, zou je niet verwachten. Have fun. Liefs Hannie en Dirk.
  4. Fien:
    19 juli 2017
    Mooie foto's en leuke verhalen, geniet nog even
    Gr.Peter en Fien